Rail Nation

czwartek, 21 marca 2013

Parowóz na warszawskiej Ochocie


Jakiś czas temu na blogu prezentowany był parowóz z Białegostoku, pełniący funkcję składu barowego. Dziś zdjęcia podobnego eksponatu, który stoi przed warszawskim Technikum nr 7 na ul. Szczęśliwickiej 56.

Parowóz ten wyprodukowany został w 1917 w  Düsseldorfie. Od 1945 roku w Polsce służył w Zarządzie Kolejek Leśnych (ZKL) w Hajnówce. W 1990 roku został przewieziony do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, a w 1992 ustawiony jako pomnik przed Technikum Kolejowym w Warszawie. Więcej szczegółów odnośnie tego egzemplarza tu: http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tx1123.

Parowozy z serii HF tzw. Brigadelok to niemieckie konstrukcje przeznaczone dla wojskowych kolei wąskotorowych. Charakteryzowały się małą mocą (do 60 KM) a nacisk osi był znikomy, około 4 t – 39,2 kN. Oprócz tego maszyny te posiadały zdolność do jazdy po łuku o małym promieniu ok 18 m.  Okupione to zostało dość skomplikowaną konstrukcją podwozia o czterech osiach napędnych (http://pl.wikipedia.org/wiki/HF_(parow%C3%B3z)).













Katarzyna Jędrzejczak w Poznaniu - dobry optyk

3 komentarze:

  1. Witam!
    Jesteśmy zainteresowani wykupieniem reklam na blogu. Proszę o kontakt na adres patrycja@gkstudio.pl, prześlę wszystkie szczegóły.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem czy się nie mylę, ale chyba mój dziadek takim parowozem jeździł na wąskotorówce w Mławie. Musze pokopać w rodzinnych zdjęciach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli się czegoś dokopiesz, może mógłbyś podzielić się zdjęciami?

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...