Rail Nation

wtorek, 19 czerwca 2012

Przywilej jazdy CMK + 5 zł

Linia kolejowa nr 4, Centralna Magistrala Kolejowa – linia kolejowa o długości 223,833 km, łącząca Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem. Najszybsza lnia kolejowa w Polsce: układ torowy pozwala na uzyskanie prędkości szlakowej 250 km/h, jednak linia nie posiada systemu sygnalizacji kabinowej, zatem nadal stosowane jest ograniczenie do prędkości 160 km/h. Można o niej powiedzieć, że to kolejowa autostrada. I tak jak samochody na autostradzie muszą wnosić dodatkowe opłaty, tak przewoźnicy korzystający z CMK wnoszą wyższe opłaty za korzystanie z infrastuktury lini kolejowej. Jak donoszą Rynek Kolejowy i Kurier Kolejowy koszty na tyle obciążają przewoźników, że spółka Przewozy Regionalne, po przeprowadzeniu analiz finansowych, zdecydowała się na wprowadzenie dodatkowej opłaty dla pasażerów. Podróżni przejeżdżający pociągami Przewozów Regionalnych (Interregio) CMK przez stację Idzikowice (stacja techniczna, pociągi się tam nie zatrzymują) od 18 czerwca zapłacą od 3 do 5 zł więcej niż dotychczas.

Mógłbym zrozumieć podwyżkę, gdyby w parze z nią szła jakość przewozów. Niestety na CMK Przewozy Regionalne uruchamiają pociągi prowadzone przez lokomotywy towarowe ET22, których prędkość konstrukcyjna wynosi 125 km/h. Pociągi te, nie wykorzystują w pełni możliwości trasy. Jak wytłumaczyć pasażerom, że dopłacają do możliwości szybkiej jazdy, ale z tej możliwości nie korzystają? Piętą achillesową Przewozów Regionalnych na CMK jest nie tylko prędkość. Także warunki podróży pozostawiają wiele do życzenia. Nie wspomnę nawet o marzeniu o klimatyzacji, bo w wagonach pociągów Interregio w przedziałach nie ma nawet zasłonek chroniących od słońca. W pełnym słońcu widać też pięknie zużycie i wytarcie poszycia kanap w przredziałach. Ilość kurzu, który się z nich unosi podczas siadania, doskwiera ie tylko alergikom...


Swoistą ciekawostkę stanowią też systemy zabezpieczeń drzwi w końcowych wagonach. Druty, sznurki, co popadnie. Pomysłowość nie zna granic. Co po zabezpieczeniu drzwi z tyłu, kiedy boczne drzwi często opatrzone są naklejką "brak blokady" i nie ma żadnego problemu w tym by otworzyć je w zasie jazdy...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...