Rail Nation

czwartek, 3 stycznia 2013

Szczekociny - rekonstrukcja wypadku

3 marca 2012 w miejscowości Chałupki w pobliżu Szczekocin o 20:57 na 21,3 kilometrze linii kolejowej nr 64 (Koniecpol–Kozłów) doszło do czołowego zderzenia dwóch pociągów. Podczas kolizji zderzyły się dwa pociągi pospieszne: TLK 31100 „Brzechwa” spółki PKP Intercity relacji Przemyśl Główny-Warszawa Wschodnia oraz interREGIO 13126 „Jan Matejko” relacji Warszawa Wschodnia-Kraków Główny spółki Przewozy Regionalne.
Przebieg tego tragicznego w skutkach wypadku, możemy zobaczyć na komputerowej rekonstrukcji, udostępnionej w serwisie youtube przez użytownika de007r.


W wikipedii można znaleźć artykul opisujący dokładnie przebieg samej katastrofy, akcji ratunkowej i towarzyszących zdarzeń. Poniżej zapożyczony fragment tekstu:.

W ciągu zdarzeń jakie doprowadziły do katastrofy pierwszym była awaria rozjazdu na posterunku odgałęźnym w Starzynach. Z tego powodu pociąg IR Matejko po ok. 7 minutowym oczekiwaniu pod semaforem wjazdowym został wyprawiony przez dyżurnego ruchu w Starzynach poprzez podanie sygnału zastępczego. Zwrotnica pozostała ustawiona do jazdy na wprost, kierując pociąg na tor nr 1 (lewy, przeciwny do zwykłego kierunku jazdy na tym szlaku dla tego pociągu). Zajęcie toru nr 1 przez IR Matejko zostało wykryte przez urządzenia sterowania ruchem i spowodowało przełączenie na semaforze wjazdowym na posterunek Sprowa, z drugiej strony szlaku, sygnału zezwalającego na jazdę pociągu TLK Brzechwa po ułożonej już drodze przebiegu kierującej go także na tor nr 1 na sygnał "stój" (światło czerwone). Dyżurna ruchu ze Sprowy w tej sytuacji również użyła sygnału zastępczego, wyprawiając pociąg TLK Brzechwa po torze nr 1, zasadniczym dla tego kierunku jazdy na tym szlaku dla tego pociągu. Zgodnie ze znaczeniem sygnału zastępczego, po przejechaniu strefy rozjazdów z prędkością bezpieczną (nie przekraczającą 40km/h), pociąg może przyśpieszyć do prędkości maksymalnej (na tym odcinku równej 120 km/h). W chwili zderzenia (20:57) IR Matejko jechał z prędkością 50-60 km/h zaś TLK Brzechwa – 95 km/h. Zniszczony został elektrowóz EP09-035 ciągnący pociąg TLK, wykoleiły się także jego dwa wagony. W pociągu Przewozów Regionalnych wykoleił się elektrowóz ET22-1105 oraz jeden wagon.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...