Rail Nation

środa, 28 listopada 2012

Hamulec na stacji

Jak zatrzymać pociąg, który wymknął się spod kontroli? Co zrobić gdy nie zadziałają hamulce? Gdy pociąg nie zatrzyma się na stacji, czy też peronie, ale ma przed sobą wolny tor, to pewnie wytraci gdzieś prędkość. W końcu nie jest perpetum mobile. O ile nic nie stanie mu na przeszkodzie, nie ma się czym martwić. 
Co natomiast w sytuacji gdy skład dojeżdża do końca toru? W miejscu, w którym kończą się szyny, przydałaby się jakaś "hamownia". W takich miejscach stawia się urządzenie o nazwie kozioł oporowy. Czasem są to zagięte do góry szyny, czasem betonowy blok na wysokości zderzaków w pojazdach kolejowych.
Zdarzają się jednak konstrukcje bardziej wyszukane. Na dworcu w Toruniu znajduje się kozioł oporowy samohamowny. Jego celem jest przejęcie w kontrolowany sposób energii kinetycznej od jadącego pojazdu. Kozioł poprzez system przegubowych dźwigni (czegoś na kształt łańcucha) połączony jest klockami hamulcowymi zaciskającymi się na szynie. W poczatkowej fazie zderzenia kozioł stawia bardzo mały opór, w miarę rozciągania się łańcucha i działania coraz większej liczby klocków hamulcowych siła hamowania rośnie. Kozły takie są wieloktrotnego użytku i po zahamowaniu pociągu powinny zostać cofnięte do pozycji wyjściowej. Ten na zdjęciach jest częściowo rozciągnięty. Ciekawe kiedy ten zabytek techniki był ostatnio użyty i czy uratował jakiś skład przed wpadnięciem do znajdującego się za nim przejścia podziemnego?








1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...