W pewien jesienny weekend Samotny Pasażer, z ekipą
DREZYNIARZE.PL, odwiedził ciekawe miejsce w województwie Świętokrzyskim.13 października 2012 na terenie
Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej odbyły się III Świętokrzyskie Spotkania Drezynowe. Drezyniarze.pl na zlot przywieźli ze sobą spalinową pomarańczę. W
pieszczących oczy bezpiecznych kurtkach i służbowych hełmofonach śmiało pędzili po torach o rozstawie 750 mm.
|
Pomarańcza na szlaku |
|
Na imprezie zaprezentowało się 5 różnych drezyn spalinowych i kilka
wagonów doczepnych różnej klasy i różnego przeznczenia. Niektóre z nich,
między inymi sypialny wagon kabrio, nie wytrzymały tempa podróży i
konieczne było ściągnięcie ich ze szlaku.
|
Fotostop przy dawnej stacji |
|
Fotostop, widok z wiaduktu Lini Hutniczej Szerokotorowej |
|
Kuszetka kabrio, kierowana na boczny tor. |
|
|
Trasa przejazdu obfitująca w jesienne krajobrazy wiodła przez urokliwe zakątki województwa Świętokrzyskiego. Drezyny oprócz pól i lasów do pokonania miały także różne przeszkody inżynieryjne. Było kilka przejazdów przez drogi publiczne, tunele i wiadukty. Sporo przygód dostarczył fragment bez torów, który drezyny musiały pokonać kołami po asfalcie. Bardzo ciekawy był odcinek trasy pokonywany przez bagna. Tory w tym miejscu ułożone są na podkładach, przypominających konstrukcję domku z zapałek, czy drewnianej studni.
|
Leśny zakręt przez jesienne liście |
|
Pomarańcza mknąca po torach niczym przecinak |
|
Skrzyżowanie przeszłości z teraźniejszością. Tunel wąskotorowy pod drogą ekspresową |
|
Bezpieczny przejazd |
|
Wiadukt nad normalnotorową linią kolejową |
|
|
|
|
Fragment torów ułożonych na bagnach |
Kolej wąskotorowa w Polsce okres świetności ma już za sobą. Coraz więcej szlaków zarasta, coraz mniej infrastruktury nadaje się do użytku. każde spotkanie z wąskimi torami to spotkanie z historią. Najstarsza znaleziona szyna, po której poruszały się drezyny miała 129 lat. Ciekawe ile pociągów po niej przejechało. Ile osób i towarów z niej korzystało.
|
Szyna pochodząca z 1883 roku |
Szkoda marnowania potencjału takich lini, tym bardziej, że u naszych południowych sąsiadów są używane z powodzeniem.
OdpowiedzUsuń